На сучасному етапі викладання англійської мови актуальним є питання підвищення ефективності навчання. Відомо, що ефективність навчання іноземній мові залежить від чіткої та гнучкої організації навчального процесу на уроці, від вміння вчителя визначити рівень засвоєння матеріалу кожним учнем, враховуючи його індивідуальні особливості. Підвищення ефективності навчання залежить від доцільності вибору найбільш ефективних методів навчання. Вибір методів навчання зумовлений:
- метою навчання;
- рівнем підготовки учнів;
- дидактичним забезпеченням;
- змістом навчального матеріалу.
В умовах формування креативності учнів змінилися форми і методи організації сучасного уроку. Як відомо, основною метою навчання іноземної мови є формування в учнів комунікативної компетенції, а саме, оволодіння учнями мовою як засобом міжкультурного спілкування, розвиток умінь використовувати мову як інструмент у діалозі культур і цивілізацій сучасного світу.
Формуванню комунікативної компетенції в навчанні англійської мови сприяє використання інтерактивних технологій, починаючи з початкових класів.
Семантичне значення слова «інтерактивний» походить від англійського слова «interact», де «inter» – взаємний, «act» – діяти. Отже, інтерактивний – це здатність взаємодіяти в режимі бесіди, діалогу з чимось (комп’ютером), або з кимось (людиною).
Інтерактивне навчання – це навчання, яке відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учасників навчального процесу. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де і учень і вчитель є рівноправними суб’єктами навчального процесу, розуміють, що вони роблять, рефлексують з приводу того, що вони знають. У процесі застосування інтерактивних методів навчання в учнів підвищується мотивація навчання, з’являється бажання залучитися до спільної креативної праці, навіть «слабкі» учні досягають певних позитивних результатів, розвиваються цільові навички поведінки.
Для ефективної організації інтерактивного навчання необхідно дотримуватися певних правил:
- До роботи повинна бути залучена якомога більша кількість учнів.
- Робота учнів повинна заохочуватися.
- Учні повинні мати хоча б елементарні навички самостійної роботи та роботи в групах (в парах).
- Наявність мотивації учнів до активних дій.
- Задоволення результатами своєї праці, бачення ефективності їх застосування в реальному житті.
Досвід показує, що в результаті застосування інтерактивних методів навчання в учнів:
- підвищується мотивація учіння;
- вони запам’ятовують 80% того, що говорили самі, 90% того, що робили самі;
- поліпшується якість запам’ятовування навчального матеріалу;
- розвивається здатність реалізування набутих вмінь і навичок в реальному житті, вміння співпрацювати та адекватно оцінювати результати своєї праці.
На жаль, в сучасних підручниках інтерактивні вправи подані епізодично, не мають певної систематизації та комунікативної спрямованості. В умовах сучасної дійсності необхідно розвивати креативні якості учнів та їх здатність використовувати набуті знання, починаючи вже з початкової школи.
Отже, метою моєї роботи є підбір найбільш ефективних та особистісно - орієнтованих інтерактивних вправ для дітей молодшого шкільного віку, які б сприяли вихованню креативної особистості та підготували її до умов сучасного життя.
Безпосередньо, сама організація інтерактивного навчання передбачає моделювання різноманітних життєвих ситуацій, спільне вирішення проблем на основі аналізу обставин та відповідної ситуації, використання рольових ігор. Серед інтерактивних технологій широко використовуються такі інтерактивні вправи як:
- Інтерактивна вправа: «Карусель »
Мета: активізувати лексичний матеріал теми, стимулювати комунікативну мотивацію учнів.
Учні мають англійські імена. Рухаючись вздовж лінії один напроти одного, запитують:
- Hello, Max. I am Bill.
- Hello, Bill, I am Ted. How are you?
- I am fine, thank you.
Діалог триває, поки всі учні спілкуються з однокласниками.
- Інтерактивна вправа: «Карусель»
Мета: досягти автоматичного вживання структури Do you like a tiger, ( a zebra, a monkey) та What animal do you like? та назв тварин.
Стільці розставляються для учнів у 2 кола. Учні, що сидять у внутрішньому колі, розташовані спиною до центру, а в зовнішньому – обличчям. Внутрішнє коло нерухоме. Його учні задають питання: Do you like (a tiger, a zebra, a monkey…?) Зовнішнє коло – рухоме. Його учні задають питання: What animal do you like? … Потім учні міняються місцями. Мета - пройти все коло, виконуючи поставлене завдання.
- Інтерактивна вправа: «Ланцюжок»
Мета: застосування лексико-граматичного матеріалу на практиці, розвивати фонематичний слух учнів, стимулювати їх комунікативну діяльність.
Вчитель називає ключову фразу. Наприклад: “I am Ted. It’s my birthday. I am seven”. Учні повинні ланцюжком промовити це речення, змінюючи лише ім’я.
- Інтерактивна вправа: « Мікрофон/Ланцюжок »
Мета: навчити учнів самостійному вживанню конструкції It is made of ...
Учні по черзі висловлюються, вживаючи конструкцію “It is made of …., передаючи умовний мікрофон. Висловлювання чіткі, швидкі і лаконічні.
А book is made of paper.
Аn exercise-book is made of paper.
А chair is made of wood.
А table is made of plastic.
А cup is made of glass.
А pen is made of plastic.
А toy- car is made of metal.
- Інтерактивна вправа: «Мікрофон»
Мета: вчити учнів представляти членів своєї сім’ї, розвивати фонематичний слух учнів.
Учні, маючи в руках мікрофон ( або уявний мікрофон ), представляють членів своєї родини, які зображені у них на малюнках.
- Інтерактивна вправа: «Мікрофон»
Мета: досягти автоматичного вживання структури I’ve got a doll, ( ball, cat, dog, bear, monkey )
Вчитель пояснює завдання. Потім учні передають один одному уявний мікрофон, повторюючи фразу I’ve got a ... кожен учень додає назву будь-якої іграшки (назви іграшок не повторюються).
- Інтерактивна вправа: «Незакінчене речення»
Мета: повторити й закріпити лексичні одиниці теми
Учні отримують по дві частини речення, які слід з’єднати, щоб отримати правильне речення.
1. We draw and paint a) at Math lesson
2. We play games b) at Music lesson
3. We sing song c) at English lesson
4. We count and do sums d) at Reading lesson
5. We read and write English e) at Sport lesson
6. We read texts and learn poems b) at Art lesson
- Інтерактивна вправа: «Незакінчене речення »
Мета: закріпити лексику з теми
Учні отримують незакінчені речення з теми. Наприклад,
«Your father’s sister is your ____________________________ »
«Your son’s son is your _______________________________ »
«Your mother’s father is your ___________________________ »
Завдання учнів - дописати речення; потім учні читають речення і перевіряють правильність виконання завдання.
Пам’ятаючи прислів’я A good beginning makes a good ending!, я починаю урок не із звичного привітання, а з інтерактивного. У мережі Інтернет у вільному доступі є багато пісень, в тому числі з відео, які можна використати на початку уроку.
Обов’язковим етапом уроку є мовна розминка, коли діти переключаються з рідної мови на іноземну, налаштовуються на сприйняття та продукування англійської мови. Для того, щоб ці 2-3 хвилини уроку не були витрачені марно, я проводжу зі своїми учнями інтерактивну гру «Мікрофон». Один із учнів виконує роль журналіста та задає питання, а інші дають відповідь після отримання мікрофона (цю функцію можуть виконувати звичайні ручка або олівець). Існує інший варіант цієї гри, де ведучий (вчитель або учень) задає тему, а учні складають відповідні речення та озвучують їх, передаючи мікрофон. У цій грі важливими також є розвиваючий та виховний моменти: діти уважно слухають своїх однокласників, вчаться не перебивати та чекати своєї черги.
Під час опрацювання лексики застосовую велику кількість дидактичних ігор для введення, повторення та закріплення матеріалу. Надзвичайно ефективною є гра «Ланцюжок», де діти повторюють запропоновані слова не хором, а по черзі. Таким чином, учні будуть уважно слухати, щоб дочекатись свого ходу, кожне слово почують декілька разів, а вчитель має можливість почути кожного учня та, при потребі, відкоректувати вимову.
Для ігор часто використовую іграшки. Наприклад, з м’ячем можна гратись у «Гарячу картоплю», «Перекладач», «Запитання-відповідь», тощо. Але також діти люблять гру «Чарівний м’яч», де ми кидаємо один одному уявний м’яч, ця гра також підійде для старших учнів, яким вже не цікаві іграшки. Темою даної гри може бути будь-який лексичний чи граматичний матеріал.
На своїх уроках систематично використовую комп’ютерні технології. Учні таких уроках учні мають можливість виконувати завдання з мультимедійних дисків або у авторських презентаціях. Наприклад, складають речення з розкиданих слів чи вибирають правильну форму дієслова, тощо.
Гра «Карусель» є ефективною для формування та розвитку мовленнєвих навичок. Учні утворюють два кола: зовнішнє та внутрішнє, та стоять обличчям один до одного. Вони починають спілкування згідно теми, але після звукового сигналу зовнішнє коло рухається, і відповідно учні отримають нового співрозмовника. Підсумком даної інтерактивної гри може бути усна чи письмова розповідь, що базуватиметься на отриманій інформації.
Вищеназвані ігри – це лише деякі приклади інтерактивних вправ, які я використовую на різних етапах уроку. Вони створюють позитивно-емоційну атмосферу на уроках, мотивують та стимулюють вивчати англійську мову, збільшують інтерес до предмету, дозволяють опрацювати лексичний і граматичний матеріал у цікавий та веселий спосіб, тобто сприяють підвищенню ефективності навчання.
Використана література
- Вулканова В. Сучасні технології навчання /В.Вулканова // Директор школи.-2007.-№37.-С.5-9.
- Галіцина Л. Інноваційна діяльність ЗНЗ – К.: Шкільний світ, 2005. – 168с.
- Годкевич Л. Інтерактивні технології /Л.Годкевич // Завуч. – 2004. - №6.-С.9-12.
Немає коментарів:
Дописати коментар