У доповіді розглянуто інтерактивні технології та ефективність їх використання на різних етапах уроку англійської мови, наведено приклади їх використання на різних етапах уроку та на уроках різних типів.
Ключові слова: інтерактивні технології, іноземна мова, урок, інтерактивне навчання, метод, прийом, комунікативна компетентність.
Сучасний етап розвитку нашої держави вимагає від підростаючого покоління гнучкості, комунікабельності, швидкої адаптації до різноманітних життєвих ситуацій, критичного мислення та вміння співпрацювати. Значно змінився і статус іноземної мови в українському суспільстві. Стрімке входження України у світове співтовариство забезпечило величезний попит на знання іноземних мов. Володіння навичками іншомовної компетенції стало розглядатися як засіб соціалізації, засіб,що об'єднує держави і народи. Саме тому сьогодні необхідно приділяти серйозну увагу ефективності та якості процесу навчання іноземних мов. Підвищення ефективності навчання безпосередньо залежить від доцільності добору і використання різноманітних, найбільш прийнятних для певної навчальної теми методів навчання, а також від активізації всього навчального процесу. Традиційне тлумачення терміну “методи навчання” є таким: це “упорядковані способи взаємопов’язаної діяльності вчителя й учнів, спрямовані на розв’язання навчально-виховних завдань”.
Вибір методів навчання зумовлений:
- цілями навчання;
- змістом навчального матеріалу та специфікою предметної області;
- темпом та терміном процесу навчання;
- стилем навчання та рівнем педагогічної майстерності педагога;
- дидактичним та матеріально-технічним забезпеченням процесу навчання;
- рівнем підготовки учнів.
Для того, щоб зробити уроки цікавими, підвищити ефективність навчального процесу і рівень знань учнів, сучасний вчитель використовує на уроках іноземної мови як традиційні методи навчання, так і інноваційні.
Найбільш поширеними інноваційними методами навчання є:
Методи розвивального навчання
Метод особистісно-орієнтованого навчання
Інформаційні методи навчання
Метод проектів
Ігрові методи навчання
Інтерактивні методи навчання.
Саме на інтерактивних методах хочу зупинитись в цій доповіді.
Важливий внесок у розробку та впровадження інтерактивних методів зробили німецькі вчені на початку 90-х років : Р.Арнольд , А. Шелтен , Ф. Стус. Проблемам застосування в навчальному процесі інтерактивних методик присвячені також роботи О.Пометун, Л.Пироженко та ін. Розроблення елементів інтерактивного навчання знаходимо у працях В. О. Сухомлинського, творчості вчителів-новаторів Ш. О. Амонашвілі, В. Ф. Шаталова, С.М. Лисенкової. Застосування інтерактивних методів навчання досліджували В. Жирова, М. Кларін, Т. Кошманова, Л. Пуховська та ін.. Інтерактивне навчання розглядається як вид діяльності, що передбачає взаємодію учня з навчальним середовищем, яке слугує джерелом засвоюваного ним досвіду .
Вітчизняні і зарубіжні методисти підкреслюють, що застосування інтерактивних технологій є найбільш ефективним шляхом реалізації комунікативного підходу до вивчення іноземної мови. Саме тому їх використання є актуальним для сучасної освіти і основним у формуванні компетентної особистості учня як громадянина демократичного суспільства.
Перевагами інтерактивного навчання є свідоме засвоєння учнями навчального матеріалу і подальше застосування його на практиці; можливість розвитку в школярів критичного та креативного мислення; можливість створення умов навчання, за яких школярі знаходяться у стані пошуку та активно взаємодіють, обговорюючи проблеми та намагаючись довести власну позицію. Також важливим моментом є самооцінка учнів, аналіз своїх досягнень і причин труднощів. Інтерактивність у навчанні можна пояснити як здатність до взаємодії, навчання у режимі бесіди, діалогу, дії. Отже, інтерактивним можна назвати метод, в якому той, хто навчається, є учасником. Учень не виступає лише слухачем, спостерігачем, а бере активну участь у тому, що відбувається на уроці.
Використання інтерактивних технологій на уроках англійської мови дає змогу стверджувати, що вони є засобом створення атмосфери доброзичливості і порозуміння, зникає почуття страху, підвищується активність, виникає впевненість у своїх силах і прагнення досягти успіху, розвивається творчість. Саме в такій атмосфері можна очікувати продуктивного засвоєння навчального матеріалу та формування та розвитку вмінь і навичок для його практичного використання, збагачення соціального та комунікативного досвіду школярів, підвищення пізнавальної активності та мотивації навчання в учнів. Використання інтерактивних технологій дає змогу:
- зробити навчання цікавим;
- навчати формулювати власну думку;
- моделювати різноманітні соціальні ситуації;
- будувати стосунки в групі;
- навчати поважати альтернативну думку;
- збагачувати соціальний досвід учнів;
- розвивати навички самостійної творчої роботи;
- вміти шукати компроміси.
Багаточисленні прийоми інтерактивного навчання забезпечують можливість вибору для вчителя: парна та групова робота, метод асоціацій, рольові ігри і т.д. На кожному з етапів уроку можна використовувати різноманітні інтерактивні технології та вправи , такі як:
Мотивація : «Незакінчені речення» , «Мікрофон» ,«Мозковий штурм»,«Асоціативний кущ» ;
Актуалізація: «Мікрофон» ,«Гранування»;
Засвоєння: «Ажурна пилка», «Займи позицію» ,«Ситуативне моделювання» ,
Метод«Прес» ,«Акваріум» ,«Дискусія» ,навчальна гра;
Закріплення : «Мікрофон» «Мозковий штурм» ,«Дерево рішень», «Займи позицію» .
Розглянемо деякі з них.
«Brainstorming» («Мозковий штурм») - прийом швидкого некритичного висловлення думок, за допомогою яких можна швидко генерувати численні ідеї з певної проблеми або теми для подальшого обговорення . Цей метод найкраще використовувати на уроках введення або повторення теми.
«Grab-a-minute»–гра, в якій учню надається 1 хвилина, для представлення терміну, написанного на інтерактивній карті. Учасник має надати інформацію про даний предмет/термін, його значеня, використання, тощо. Отримує перемогу той учень, який надав найбільш повну та зв'язну інформацію про вказаний в картці предмет або термін.
«Chainstory»–гра на логіку, прояв фантазії та індивідуальності. Суть гри полягає у продовженні історії попереднього студента.
За допомогою цих ігор перевіряється лексичний запас з певної теми у поєднанні з грамматикою. Хороший спосіб для закріплення пройденного матеріалу. При цьому покращуються навички швидкого реагування, критичного мислення. Ці ігри не потребують значної підготовки, вони можуть проводитися в другій частині уроку для підвищення активності учнів та покращення сприйняття інформації.
При вивчені будь-якої теми під час мотивації можна створити асоціативний кущ. Візьмемо, для прикладу, тему «Україна» :
На уроці за граматичною темою , наприклад, можна використати ситуативні вправи на етапі закріплення теми.
Використання комп’ютерних технологій робить урок іноземної мови більш привабливим та сучасним. Спираючись на комп’ютерні технології, багато хто з учителів нашого району розширює можливості навчального процесу за допомогою використання презентацій .Це, зокрема, Буркацька А. П.( Петрівський НВК.), Люта О.Г. (Луганська ЗОШ І-ІІІ ст.), Мітякова О.Л.(Балахівська ЗОШ І-ІІІ ст.), Осипова О.А. ( Червонокостянтинівська ЗОШ І-ІІІ ст.).
Презентації на уроках іноземної мови дозволяють поєднувати у собі застосування мультимедіа та необхідного мовного матеріалу.
Презентація може стати своєрідним планом уроку, його логічною структурою. Перевага презентацій у тому, що їх можна використовувати на будь-якому етапі вивчення теми або на будь-якому типі уроку, будь то: вивчення нового матеріалу або закріплення, контроль знань або домашнє завдання та ін..
Презентація дає можливість учителю та учням проявити творчість, індивідуальність, вона забезпечує можливість для інформаційної підтримки, ілюстрування, використання різноманітних вправ, економії часу і матеріальних засобів, побудови канви уроку, розширення освітнього простору уроку.
Метод проектів у світовій педагогіці – не новий винахід. Він з’явився у 20-х роках минулого століття, дещо видозмінився і сьогодні є засобом ефективного навчання, виховання і розвитку особистості в різних ланках освіти. Засновником методу вважають американського педагога В. Кілпатріка.
Напевне, саме цей метод є, на мою думку, найцікавішим та мотиваційним. В основі проекту лежить певна проблема. Робота над проектом є творчою діяльністю.Працюючи над проектом, учні активно взаємодіють одне з одним та виконують невелику дослідницьку роботу: шукають та опрацьовують матеріал у підручниках , Інтернеті та інших джерелах, виокремлюючи найголовніше, знаходять ілюстрації, готують проект до представлення на клас. Деякі учителі англійської мови у нашому районі (Люта О.Г., Буркацька А. П.) також застосовують цей метод у своїй роботі. .
Вміле застосування інтерактивних прийомів у навчанні сприяє формуванню навичок критичного мислення та пізнавальних інтересів учнів. Діти починають почуватися впевнено, вільно висловлювати свої думки і спокійно сприймати зауваження, вважати себе активними учасниками навчального процесу.
Отже, інтерактивні методи сприяють ефективності та якості навчального процесу. На інтерактивних уроках учні мають змогу:
- розширити свої пізнавальні можливості;
- засвоювати велику кількість матеріалу за короткий проміжок часу;
- взаємодіяти з учителем як равноправним учасником ситуації;
- працювати у команді;
- висловлювати власну думку;
- створювати «ситуації успіху»;
Висновок: Використання інтерактивних технологій навчання на різних етапах уроку іноземної мови – це не лише спосіб підвищити мотивацію учнів до вивчення мови, але й покращити атмосферу у класі, яка сприятиме співробітництву та порозумінню між учнями та вчителем. Взаємна довіра, рівноправність, партнерство у спілкуванні викликає в учнів задоволення від навчального процесу, бажання брати в ньому участь. А задача вчителя постійно контролювати процес досягнення поставлених цілей, а у випадку невдачі змінювати тактику роботи, шукати та виправляти недоліки.
Немає коментарів:
Дописати коментар